zondag

Voorjaar & zomer 2011 ABC

De modetrends voor voorjaar & zomer 2011 van A tot Z. Een voorproefje van de trends. Neonkleuren zijn hot, chic is het sleutelwoord. Maxi jurken, cirkelrokken en palazzo broeken zijn nieuwe
must-haves. En op een warme zomerdag steken we ons helemaal in oogverblindend wit. Update je garderobe met het alfabed.


 

A van A-lijn:
De A-lijn voor kleine jurkjes met jaren '50 en '60 inspiraties komt weer terug. Iets wat we alleen maar toejuichen want deze uitlopende vormgeving verbergt vetrolletjes, buikjes en kilo's teveel.

B van ( palazzo) Broek:
Ik durf gerust te stellen dat de jurk in de mode het afgelopen decennium een dominante rol heeft gehad. Het komend seizoen komt de broek terug. Een van het meest opvallend model is de palazzo broek die oorspronkelijk eind jaren ‘60 begin jaren ‘70 in de mode was. Deze broek heeft een hoge taille en wijd uitlopende pijpen.

C van cheap chic:
Mode en economie zijn nauw verbonden. De economische crisis heeft voor een grote verandering in het modebeeld gezorgd. Een van de gevolgen van de economische crisis is de zogenaamde Cheap Chic Style. Goedkoop mag! Vandaag de dag hoe je, je H&M tas niet meer te verstoppen, Wie de stijl en creativiteit het om met low budget kledingstukken een cheap-chique superoutfit te creëren, zal slecht bewondering krijgen.

 D van doorzichtig:
De doorzichtige trend van deze winter zet door. Doorzichtig is in, maar wel op een chique en stijlvolle manier. Hot trends: Maxi jurk die het silhouet van de benen laat zien en jurken in transparant grof kant die worden gedragen met ( niet-doorzichtige) bh’s en groet moeders onderbroeken. Topmodellen wagen zich zelfs aan doorzichtig zonder bh ( back to the seventies).

E van Exotische Prints:
Exotische prints, bloemenmotieven, tribale designs abstracte tekeningen. Prints zijn in. Hoe exotischer hoe beter. Vooral voor lange jurken zijn ze super. Dierenprints dien nog steeds mee maar verliezen hun positie. Ga voor excentrieke en bijzonder motiefjes die jou aanspreken!

F van Fast Fashion:
Fast fashion( goedkope modeketens met een snelle omlooptijd in de collecties) blijven hun stempel op de mode drukken. H&M en Zara zijn bekende voorbeelden. Maar de horizon van winkelketens met betaalbare basics is veel breder. Bijvoorbeeld: Topschop Brits, Uniqlo Japans, Forever 21 Amerikaans.

G van Girly Girly:
De economische crisis heeft aan de ene kant geleid tot herwaardering van basics en klassiekers, maar aan de andere kant is er ook een hang naar luchtige en speelse items. Bekende merken laten zich graag inspireren door cartoons, kiezen meisjesachtige kleuren en designs en gaan voor Candy achtige parfums. Ook Candy kleurtjes zijn helemaal hot.

H van Hotpants
Hotpants worden een van de trends van komend voorjaar en zomer. Korte broekjes in alle mogelijke uitvoeringen en materialen gaan helmaal ingeburgerd raken. Overdag draag je ze met een blazertje. ’s Avonds met een sexy topje. Hotpants gaan de concurrentie aan met slim pants en korte rokjes.

 
I van inspirerend
Het beloofd een inspirerend voorjaar en zomer te worden met veel nieuwe looks en trends. Een van de meest inspirerende films is natuurlijk 'Burlesque' met Christina Aguilera. Inspirerend is ook Rihanna's videoclip 'Only Girl (In The World)' die de trends van voorjaar 2011 ongetwijfeld zal beïnvloeden. En voor een handjevol inspirerende looks uit Engeland moet je Cheryl Cole in haar nieuwste videoclip 'Promise This' even bekijken!

J van Jeans
Jeans, denim, spijkergoed. Niet weg te denken uit het modebeeld. Ik verwacht dat we net als vorig jaar veel gebleekte tinten gaan zien. De total jeans look lijkt echter alweer wat overgewaaid te zijn.

K van Klassiek & Kwaliteit & kant
De economische crisis heeft accenten verlegd, ook in de mode. De trends volgen zich nog steeds razendsnel op maar we hebben minder zin om geld neer te tellen voor trendy items die na drie, vier weken alweer passé zijn. Dit heeft geleid tot een herwaardering van de klassiekers. We investeren liever iets blijvends: een zwart jurkje, een kokerrok, een klassieke broek, een blazer. En als we er wat meer voor uitgeven, dan willen we absoluut... kwaliteit!

De letter K staat dit seizoen ook voor kant. Grof kant is in de mode. Met een lange kanten jurk ben je dit seizoen helemaal in.

 
L van Logo en Loungerie
Logo's zijn op hun retour. Showing off is out. De crisis heeft ons bescheidener gemaakt. Wie het breed heeft, laat het zo breed niet meer hangen.

De L is ook van 'Loungerie': lingerie om in te loungen. Innerwear is outwear, lingerie als bovenkleding is een verschijnsel dat steeds maar weer in de mode blijft terugkeren. Madonna heeft er toentertijd een belangrijke rol bij gespeeld. Het sleutelwoord voor deze zomer is chic. Verder kun je voor elke stijl kiezen: girly girly, sexy, fetish, romantisch en dromerig.

M van mixen
Mixen is al jarenlang een concept. Maar de inhoud ervan verandert in de tijd. In het vorige decennium mixten we om geijkte en vastgeroeste kledingcombinaties te doorbreken Dit seizoen staat 'mixen' voor het leggen van combinaties op een opmerkelijke, nieuwe en persoonlijke manier. We gaan voor een meer individuele en eigen stijl. We combineren nieuwe kledingstukken met kledingstukken van jaren geleden. Vintage is weer in. En we mixen materialen en op een spannende en vernieuwende manier.

N van Neonkleuren (!) en van Natuurlijk
Neon is hét key woord voor wat betreft de modekleuren. Lime, citroen, giforanje, candy roze, suikerspinroze, plum, smaragdgroen. Weg met de kaneel-, cappuccino-, cacao- en karamelkleuren. Neonkleuren en felle snoepkleuren zijn helemaal in.

Natuurlijk of naturel is een woord dat we dit seizoen veel zullen gaan horen. Maar laat je er niet door misleiden. Het gaat om een 'geconstrueerde natuurlijkheid'. We gaan op zoek naar de imperfecte perfectie. De kunst is om mooi en stijlvol voor de dag te komen en tegelijkertijd de indruk te geven dat je daar geen enkele moeite voor gedaan hebt.



O van Oogverblindend en Oneindig chic!
Oogverblindend chic zijn de enige woorden die de mood voor lente 2011 omschrijven. Wat je ook draagt, doe het met stijl en elegantie. Oogverblindend en Oneindig chic maar nooit Over the top.

P van Pink
Pink is trendy. Rozerood gaat volgens het toonaangevende Pantone color report voor lente 2011 dé modekleur worden. Daarnaast gaan we ook andere levendige en inspirerende kleuren als lime, citroen, paars en oranje zien.

Q van ?
 Laat me weten als je iets voor de Q weet!

R van Romantisch
Bloemen, vlinders, insecten, naïeve tekeningen, landschappen, roesjes en strikken. Deze zomer kunnen we een romantische zijlijn in de mode verwachten. Een soort 'Alice in Wonderland' feeling. Een hippie mood met een 'dark' ondertoon.

S van Schoenen
Schoenen zijn de afgelopen seizoenen steeds belangrijker geworden en lijken zelfs een modeaccessoire als de tas van de eerste plaats te hebben verdrongen. De snel wisselende en vooral ook extreme trends houden ons stevig in de ban. Ook voor het komende seizoen zijn trendy schoenen of laarzen met een uitgesproken look een must.

T van Toekomst
De afgelopen jaren hebben we bijna alle decennia uit de twintigste eeuw de revue zien passeren. De modeontwerpers hebben zich laten inspireren door de jaren '50, '60, '70, '80 en '90. Ook deze zomer knipogen we nog naar het verleden maar er is steeds meer een hang naar eigentijdse, vernieuwende en zelfs futuristische designs en ontwerpen.

U van Uitersten
Uitersten en contrasten blijven de mode beheersen. Uiterst lange of uiterst korte rokken. Hoge hakken of ultraplatte sandalen. Op en top vrouwelijk of juist heel masculien. Ook op het gebied van haar en make-up zien we uitersten. Superfelle kleuren of pasteltinten. Lang haar of juist heel korte kapsels.

V van Volumes
Volumes en verhoudingen spelen van oudsher een belangrijke rol in de mode. En ze zijn voortdurend in beweging. Deze zomer zijn de rokken extreem kort of extreem lang. Opvallende volumes zien we onder meer terug bij de broeken en rokken.

W van Wit
Dit seizoen gaan we meer dan ooit wit zien. Optisch wit, smetteloos wit, oogverblindend wit. Kleed je van top tot teen in het wit (inclusief je schoenen, je handtas, misschien ook wel je nagellak!) voor een trendy look. Witter dan wit. Het is dé trend voor zomer 2011.

X van X-factor
Iedereen heeft de X-factor als je maar lekker in je vel zit en gelukkig bent met wie en wat je bent!

Y van You Got It
De trends volgen zich zo supersnel op dat we weer zelf gaan denken. Een eigen persoonlijke stijl wordt weer hoog gewaardeerd. Zorg ervoor dat jij 'IT' hebt.

Z van zonnehoeden
Vorig jaar zomer zagen we een terugkeer van de panamahoed, voor mannen én voor vrouwen. Deze zomer gaat het roer weer om. De slinger slaat van mannelijk weer helemaal door naar vrouwelijk. Zonnehoeden met enorme randen (soms bedekken ze het hele gezicht) zijn in.

2 opmerkingen: