donderdag
woensdag
Waar berg jij al je kleding op?
We kopen steeds meer kleding, maar waar bergen we het allemaal op? De grootste droom van bijna elke vrouw is een inloopkast, toch?
Er zijn vrouwen die zoveel kleren hebben dat ze overal in huis kledingkasten laten maken. Een bekende modejournaliste gebruikt zelfs de keuken als bergruimte voor haar jurken, rokken en schoenen. Andere fashion victims gebruiken garages als garderobe. De auto komt pardoes op straat te staan. Een weer ander fashion addicts gaan aan de slag met losse kledingrekken in de gan en plastic opbergbakken onder het bed. Maar waar laat jij al je kleding?
We kopen veel meer kledin dan onze ouders en grootouders vroeger deden. Door het fast fashion systeem zijn de prijzen aanmerkelijk lager en volgen modetrends elkaar sneller op dan ooit tevoren.
Maar waar laten we deze enorme hoeveelheid jassen,broeken,schoenen,tassen en andere modeaccessoires? Naar mate je ouder wordt, wordt je persoonlijke modecollectie groter en groter en wordt het dat is mijn mening steeds moeilijker alles een plekje te geven.
Ik ben benieud hoe jullie het aan pakken. Bedenk jij bij aankoop a of er wel bergruimte voor is? Of koop je eerst en maak je dan ruimte? Waar hang je alles? Doe je dingen weg of breid je de kastruimte steeds veder uit?
Liefs Marjolein
maandag
Lange dunnen kettingen

De afgelopen seizoenen hebben schreeuwend grote en opvallende bijous gezien. Vooral de kettingen spanden de kroon. De kralen waren gigagroot de hangers enorm, schakelkettingen werden uitvergroot tot burgemeesterketens. Niet voor niets worden de bijous de afgelopen jaren de costume jewelry genoemd.
Zoals vaak nemen trends toe in kracht totdat het maximum is bereikt. Dat is het moment van het keerpunt. Abrupt grijpen we terug naar de degenpool. Deze ontwikkeling staat ons de komende seizoenen voor bijous te wachten en vooral op het gebied van kettingen.
Enorme kettingen met grote kralen, gekleurde stenen en opzichtige bewerkingen gaan even terug in de sieradendoos. Ze maken plaats voor lange, kettingen met een enkele bedel die met zorg is uitgekozen en misschien wel een symbolische betekenis voor ons heeft.
Op de catwalks voor winter 2010 2011 zagen we nog een mix van stijlen. Enorme halskettingen werden al voorzichtig afgewisseld door langere en dunnere kettingen. Zo droegen de modellen van Yves Saint Laurent voor winter 2010 2011 superlange goudkleurige kettingen met een hanger die de vorm van een vrouwelijk silhouet had. En zo zagen we bij Angelo Marani in Milaan eveneens lange goudkleurige kettingen maar dan met een grote ovalen en turkooiskleurige hanger.
Voor zomer 2011 zagen we halflange goudkleurige kettingen met een slagtand bij Brioni. Bij Frankie Morello droegen de modellen meerdere lange kettinkjes met verfijnde goudkleurige bedeltjes. En bij Dsquared2 zagen we allerlei lange dunne kettingen die werden onderbroken door kleine goudkleurige balletjes en waren verrijkt met bedels in de vorm van een D of een blaadje.
Goudkleurige schakelkettingen zijn nog steeds in maar dan wel langer en verfijnder dan voorheen.
zondag
Voorjaar & zomer 2011 ABC
De modetrends voor voorjaar & zomer 2011 van A tot Z. Een voorproefje van de trends. Neonkleuren zijn hot, chic is het sleutelwoord. Maxi jurken, cirkelrokken en palazzo broeken zijn nieuwe
must-haves. En op een warme zomerdag steken we ons helemaal in oogverblindend wit. Update je garderobe met het alfabed.
A van A-lijn:
De A-lijn voor kleine jurkjes met jaren '50 en '60 inspiraties komt weer terug. Iets wat we alleen maar toejuichen want deze uitlopende vormgeving verbergt vetrolletjes, buikjes en kilo's teveel.
B van ( palazzo) Broek:
Ik durf gerust te stellen dat de jurk in de mode het afgelopen decennium een dominante rol heeft gehad. Het komend seizoen komt de broek terug. Een van het meest opvallend model is de palazzo broek die oorspronkelijk eind jaren ‘60 begin jaren ‘70 in de mode was. Deze broek heeft een hoge taille en wijd uitlopende pijpen.
C van cheap chic:
Mode en economie zijn nauw verbonden. De economische crisis heeft voor een grote verandering in het modebeeld gezorgd. Een van de gevolgen van de economische crisis is de zogenaamde Cheap Chic Style. Goedkoop mag! Vandaag de dag hoe je, je H&M tas niet meer te verstoppen, Wie de stijl en creativiteit het om met low budget kledingstukken een cheap-chique superoutfit te creëren, zal slecht bewondering krijgen.
D van doorzichtig:
De doorzichtige trend van deze winter zet door. Doorzichtig is in, maar wel op een chique en stijlvolle manier. Hot trends: Maxi jurk die het silhouet van de benen laat zien en jurken in transparant grof kant die worden gedragen met ( niet-doorzichtige) bh’s en groet moeders onderbroeken. Topmodellen wagen zich zelfs aan doorzichtig zonder bh ( back to the seventies).
E van Exotische Prints:
Exotische prints, bloemenmotieven, tribale designs abstracte tekeningen. Prints zijn in. Hoe exotischer hoe beter. Vooral voor lange jurken zijn ze super. Dierenprints dien nog steeds mee maar verliezen hun positie. Ga voor excentrieke en bijzonder motiefjes die jou aanspreken!
F van Fast Fashion:
Fast fashion( goedkope modeketens met een snelle omlooptijd in de collecties) blijven hun stempel op de mode drukken. H&M en Zara zijn bekende voorbeelden. Maar de horizon van winkelketens met betaalbare basics is veel breder. Bijvoorbeeld: Topschop Brits, Uniqlo Japans, Forever 21 Amerikaans.
G van Girly Girly:
De economische crisis heeft aan de ene kant geleid tot herwaardering van basics en klassiekers, maar aan de andere kant is er ook een hang naar luchtige en speelse items. Bekende merken laten zich graag inspireren door cartoons, kiezen meisjesachtige kleuren en designs en gaan voor Candy achtige parfums. Ook Candy kleurtjes zijn helemaal hot.
H van Hotpants

I van inspirerend
Het beloofd een inspirerend voorjaar en zomer te worden met veel nieuwe looks en trends. Een van de meest inspirerende films is natuurlijk 'Burlesque' met Christina Aguilera. Inspirerend is ook Rihanna's videoclip 'Only Girl (In The World)' die de trends van voorjaar 2011 ongetwijfeld zal beïnvloeden. En voor een handjevol inspirerende looks uit Engeland moet je Cheryl Cole in haar nieuwste videoclip 'Promise This' even bekijken!
J van Jeans
Jeans, denim, spijkergoed. Niet weg te denken uit het modebeeld. Ik verwacht dat we net als vorig jaar veel gebleekte tinten gaan zien. De total jeans look lijkt echter alweer wat overgewaaid te zijn.
K van Klassiek & Kwaliteit & kant
De economische crisis heeft accenten verlegd, ook in de mode. De trends volgen zich nog steeds razendsnel op maar we hebben minder zin om geld neer te tellen voor trendy items die na drie, vier weken alweer passé zijn. Dit heeft geleid tot een herwaardering van de klassiekers. We investeren liever iets blijvends: een zwart jurkje, een kokerrok, een klassieke broek, een blazer. En als we er wat meer voor uitgeven, dan willen we absoluut... kwaliteit!
De letter K staat dit seizoen ook voor kant. Grof kant is in de mode. Met een lange kanten jurk ben je dit seizoen helemaal in.
L van Logo en Loungerie
Logo's zijn op hun retour. Showing off is out. De crisis heeft ons bescheidener gemaakt. Wie het breed heeft, laat het zo breed niet meer hangen.
De L is ook van 'Loungerie': lingerie om in te loungen. Innerwear is outwear, lingerie als bovenkleding is een verschijnsel dat steeds maar weer in de mode blijft terugkeren. Madonna heeft er toentertijd een belangrijke rol bij gespeeld. Het sleutelwoord voor deze zomer is chic. Verder kun je voor elke stijl kiezen: girly girly, sexy, fetish, romantisch en dromerig.
M van mixen
Mixen is al jarenlang een concept. Maar de inhoud ervan verandert in de tijd. In het vorige decennium mixten we om geijkte en vastgeroeste kledingcombinaties te doorbreken Dit seizoen staat 'mixen' voor het leggen van combinaties op een opmerkelijke, nieuwe en persoonlijke manier. We gaan voor een meer individuele en eigen stijl. We combineren nieuwe kledingstukken met kledingstukken van jaren geleden. Vintage is weer in. En we mixen materialen en op een spannende en vernieuwende manier.
N van Neonkleuren (!) en van Natuurlijk
Neon is hét key woord voor wat betreft de modekleuren. Lime, citroen, giforanje, candy roze, suikerspinroze, plum, smaragdgroen. Weg met de kaneel-, cappuccino-, cacao- en karamelkleuren. Neonkleuren en felle snoepkleuren zijn helemaal in.
Natuurlijk of naturel is een woord dat we dit seizoen veel zullen gaan horen. Maar laat je er niet door misleiden. Het gaat om een 'geconstrueerde natuurlijkheid'. We gaan op zoek naar de imperfecte perfectie. De kunst is om mooi en stijlvol voor de dag te komen en tegelijkertijd de indruk te geven dat je daar geen enkele moeite voor gedaan hebt.
O van Oogverblindend en Oneindig chic!
Oogverblindend chic zijn de enige woorden die de mood voor lente 2011 omschrijven. Wat je ook draagt, doe het met stijl en elegantie. Oogverblindend en Oneindig chic maar nooit Over the top.
P van Pink
Pink is trendy. Rozerood gaat volgens het toonaangevende Pantone color report voor lente 2011 dé modekleur worden. Daarnaast gaan we ook andere levendige en inspirerende kleuren als lime, citroen, paars en oranje zien.
Q van ?
Laat me weten als je iets voor de Q weet!
R van Romantisch
Bloemen, vlinders, insecten, naïeve tekeningen, landschappen, roesjes en strikken. Deze zomer kunnen we een romantische zijlijn in de mode verwachten. Een soort 'Alice in Wonderland' feeling. Een hippie mood met een 'dark' ondertoon.
S van Schoenen
Schoenen zijn de afgelopen seizoenen steeds belangrijker geworden en lijken zelfs een modeaccessoire als de tas van de eerste plaats te hebben verdrongen. De snel wisselende en vooral ook extreme trends houden ons stevig in de ban. Ook voor het komende seizoen zijn trendy schoenen of laarzen met een uitgesproken look een must.
T van Toekomst
De afgelopen jaren hebben we bijna alle decennia uit de twintigste eeuw de revue zien passeren. De modeontwerpers hebben zich laten inspireren door de jaren '50, '60, '70, '80 en '90. Ook deze zomer knipogen we nog naar het verleden maar er is steeds meer een hang naar eigentijdse, vernieuwende en zelfs futuristische designs en ontwerpen.
U van Uitersten
Uitersten en contrasten blijven de mode beheersen. Uiterst lange of uiterst korte rokken. Hoge hakken of ultraplatte sandalen. Op en top vrouwelijk of juist heel masculien. Ook op het gebied van haar en make-up zien we uitersten. Superfelle kleuren of pasteltinten. Lang haar of juist heel korte kapsels.
V van Volumes
Volumes en verhoudingen spelen van oudsher een belangrijke rol in de mode. En ze zijn voortdurend in beweging. Deze zomer zijn de rokken extreem kort of extreem lang. Opvallende volumes zien we onder meer terug bij de broeken en rokken.
W van Wit
Dit seizoen gaan we meer dan ooit wit zien. Optisch wit, smetteloos wit, oogverblindend wit. Kleed je van top tot teen in het wit (inclusief je schoenen, je handtas, misschien ook wel je nagellak!) voor een trendy look. Witter dan wit. Het is dé trend voor zomer 2011.
X van X-factor
Iedereen heeft de X-factor als je maar lekker in je vel zit en gelukkig bent met wie en wat je bent!
Y van You Got It
De trends volgen zich zo supersnel op dat we weer zelf gaan denken. Een eigen persoonlijke stijl wordt weer hoog gewaardeerd. Zorg ervoor dat jij 'IT' hebt.
Z van zonnehoeden
Vorig jaar zomer zagen we een terugkeer van de panamahoed, voor mannen én voor vrouwen. Deze zomer gaat het roer weer om. De slinger slaat van mannelijk weer helemaal door naar vrouwelijk. Zonnehoeden met enorme randen (soms bedekken ze het hele gezicht) zijn in.
zaterdag
Spam je blog !!
Jullie weten dat ik gek ben op beauty, fashion en lifestyle blogs, en zoek dan ook vaak naar nieuwe! Er zullen heel wat blogs zijn die ik nog nooit bezocht heb. Daarom geef ik jullie nu de kans om je blog te “spammen”. Heb je een blog en wil je hem promoten? Zet je link dan in een comment! DUS SPAMMEN MAAR!
Liefs Marjolein
Maak van 2011 jou fashion jaar!

Helaas wil het niet echt lukken met mijn goede voornemen. Eerder het tegenovergestelde gebeurt nu. Dat wil ik liever niet hebben en daarom wat tips die ik voor mezelf heb, die wil ik graag delen met jullie.
Draag elke dag te minste één opvallen en trendy iets
Het is zo gemakkelijk om in de dagelijkse routine van spijkerbroek en jack te vervallen. Om dit te voorkomen, heb ik deze tip bedacht. Streef er naar om iedere dag in ieder geval één opvallend element in je outfit te verwerken. Het hoeven geen superdure of luxe dingen te zijn. Bijvoorbeeld, een sjaaltje met luipaardprint om je nek, lak je nagels in een opvallende kleur. Kleine details die je dag goed maken.
Speelse accenten
Wissel luxe dingen af met speelse details. Neem jezelf niet te serieus. Een spijkerbroek wordt bijzonder met een T-shirtje met een opvallend opschrift. Een littel black dress wordt fun als je je nagels elk in een andere kleur lakt en je een ander detail in je outfit in een van je nagellakkleuren kiest. Wees creatief! Speel met mode!
Experimenteer met nieuwe stijl
Kleed je je gewoonlijk behouden of klassiek, gooi het roer dan een som. Shockeer de wereld om j heen met een rockerlook. Je hoeft er niet voor te gaan shoppen. Combineer die zwarte legging eens met een zwart T-shirt en zwarte laarzen en pas je make-up aan.
Kleur
Natuurlijk is het veilig om zwart, bruin, donkerblauw, grijs, beige en wit te dragen. Maar ga eens voor kleur. Of vernieuw je look met een felgekleurd accessoire.
Geen regels
Lak aan regels, lak aan trends. Trek een paar uur uit om je garderobe te bekijken en leg eens heel andere combinaties. Wijk af van wat algemeen geaccepteerd is. Leg bijzondere combinaties. Speel met kleur, maar ook met volumes en verschillende lengtes.
Liefs Marjolein
zondag
Wel en niet kopen in de uitverkoop ( januari 2011)
Het is weer zover! De uitverkoop is begonnen en als fashion victim sta je dan vast in de startblokken om je slag te slaan. De uitverkoop is heerlijk en je stort je er graag met enthousiasme in. Toch is het goed om van tevoren even een plan te maken wan wat je wel en niet gaat kopen.
Goed om te weten?!
Volgens onderzoekers geven we tijdens de uitverkoop meer uit juist omdat we denken dat we aan het besparen zijn. Wetenschappers zouden drie theorieën hebben ontwikkeld die dit koopgedrag in de uitverkoop verklaren. De eerste theorie heeft te maken met de mentale boekhouding. Omdat we bespaard hebben, hebben we het idee dat ons budget groter is. De tweede theorie heeft te maken met de algemene emoties de omgeving, de aankleding van de verkoopponten, de muziek en de kopende masse maken euforisch en leiden ertoe dat we gemakkelijker kopen. De derde theorie heeft te maken mat attributie, de kopers hebben de neiging om de winkel als persoon te behandelen.
En dan nu tijd om te shoppen!
Niet kopen, wel kopen! Mijn advies op basis van de trends:
· Koop geen bond maar leer ( handig voor het voorjaar)
· Koop geen zwart, maar kleur ( we hebben zin in vrolijkheid)
· Koop geen laarzen, maar plateaupumps ( helemaal hip)
· Koop geen donker denim, maar frisse lenteachtige gebleekte denim.
· Koop geen dikke truien, maar sexy undewear die je als outwear kunt dragen.
· Koop geen donkerblauw, maar koop huidskleur en fuchia.
· Koop geen harembroeken , maak koop broeken met wijd uitlopende pijpen.
· Koop geen pailletten, maar roesjes en strikjes.
· Koop geen feestkleding ( tenzij je binnenkort een gala hebt), maar lenteachtige kledingstukken voor elke dag.
· Koop geen verbleekte kleuren, maar fris citus, lime, giforanje, pistachegroen.
· Koop geen nylon of andere synthetische stofjes, maar natuurlijke stoffen
· Koop geen techno materiaal, maar suède.
Verstandige aankopen:
· Basics als T-shirts en hemdjes.
· Sokken, panty’s en ondergoed dat je nodig hebt.
· Shorts, je kunt er van de zomer niet genoeg van hebben. Helmaal hot: sky leren shorts in bruintinten.
· Trenchcoats. Een evergreen die overal in het voorjaar van pas komt.
Abonneren op:
Posts (Atom)